Verhaal uit de praktijk | Sharon de Weerd
Sharon, collega van de Hugo de Grootschool
Hoe ben je op de Hugo de Grootschool terechtgekomen?
"De toenmalige directeur en ik raakten in gesprek tijdens een strategiebijeenkomst in het najaar van 2019. Zij had per direct een leerkracht nodig voor groep 7 en ik was beschikbaar. Het leek me een uitdaging om na anderhalf jaar parttime werken op Montessorischool de Binnenstad en in te vallen op diverse scholen binnen de stichting, weer te gaan werken op één school. Tijdens het gesprek op locatie zag ik een hecht en zeer betrokken team. Vanaf de eerste dag in januari 2020 op de Hugo de Grootschool heb ik me gesteund gevoeld door het hele team. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik met mijn groep 7 en het jaar daarop groep 8 kon bouwen aan een stabiele en veilige groep in een instabiele tijd (2019-2020 en 2020-2021).
Aan het einde van mijn tweede week op de Hugo de Grootschool gingen we op studiereis naar de Michaela Community School in Londen. Als voorbereiding had ik het boek Battle Hymn of the Tiger Teachers gelezen. Dit boek is geschreven door de docenten van de school. In de jaren erna las ik ook The Power of Culture, geschreven door de docenten van de school. Zij hebben een duidelijke visie op leren en gedrag. Zij willen de leerlingen kansen bieden in het leven en wij willen dat ook!"
Je zit al 25 jaar in het vak. Waar werkte je hiervoor?
"In 1999 begon ik mijn loopbaan in Nepal. Daar was ik docent in diverse vakken op een Tibetaans Boeddhistische kloosterschool voor vluchtelingen uit Tibet. In Malawi heb ik een jaar gewerkt als docent wiskunde op een pabo, nadat de dictatuur van Banda geëindigd was. Ik woonde tussen de mensen op de campus en werkte met mensen met diverse culturele achtergronden, daardoor heb ik culturele verschillen leren (her)kennen. Dit helpt me in mijn onderwijs aan de nieuwkomersleerlingen waar ik sinds anderhalf jaar les aan geef. Na jaren in het buitenland te hebben gewerkt, heb ik op diverse scholen in Nederland gewerkt en gemerkt dat er veel verschil zit in hoe scholen over onderwijs denken. In 2018 heb ik bewust anderhalf jaar in de invalpool gewerkt om de scholen binnen Flores te leren kennen."
Wat typeert de Hugo de Grootschool?
"De Hugo de Grootschool biedt naast regulier onderwijs ook nieuwkomersonderwijs. Onze nieuwkomersleerlingen uit azc Elderhoeve worden iedere dag met de touringcar gebracht en gehaald.
We bieden ook nieuwkomersonderwijs aan leerlingen uit de omliggende wijken en dorpen als daar geen nieuwkomersonderwijs wordt gegeven. We werken niet met een leerlingenstop van vijftien leerlingen per nieuwkomersgroep, maar bespreken steeds met elkaar wat haalbaar is. Zo konden we vorig jaar januari met spoed 20 nieuwkomersleerlingen een plek geven toen de noodopvanglocatie Postillion openging zonder een extra nieuwkomersgroep te starten. Dat was hard werken en dat deden we met elkaar! Wij willen dat ieder kind alles kan leren. Dit betekent dat wij leerlingen een plek geven om te leren als we aan de ondersteuningsbehoefte kunnen voldoen. Vraagt het om constant monitoren of iedereen nog de juiste dingen doet en daar blij van wordt? Ja, natuurlijk. Daar zorgen de directeur en kwaliteitscoördinator voortdurend voor.
Van Flores krijgen we de ruimte om vanuit nieuwsgierigheid te onderzoeken hoe onderwijs aan 10-14 jarigen eruit zou kunnen zien op de Hugo de Grootschool, zodat deze groep leerlingen beter voorbereid is op het voortgezet onderwijs. We werken aan inclusiever onderwijs. We denken in kansen, hebben grote dromen, gaan op onderzoek uit, starten vanuit lef en beginnen klein. Dit blijkt op de Hugo de Grootschool goed te werken. Ik vind het heel prettig om bij een stichting te werken die hiervoor openstaat.
We zijn een Michaela Concept School
We werken vanuit een duidelijke visie. Aan ons onderwijs aan de leerlingen in de reguliere groepen en de nieuwkomersgroepen en onze extra activiteiten ligt een gedegen beleidsplan ten grondslag. Wij hebben heel goed voor ogen wat onze leerlingen verder kan brengen in de maatschappij. De focus ligt op leren en gedrag. We zijn er samen voor alle leerlingen en hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen en van elkaar. We weten wat werkt en werken kennis- en doelgericht, zodat de leerlingen kansrijk kunnen opgroeien.
We zijn geen één-op-één kopie van de Michaela Community School in Engeland. We maken de vertaalslag naar het basisonderwijs en de Nederlandse cultuur. Wij bouwen een “community” die past bij onze omgeving en onze normen en waarden.
Voor veel van onze leerlingen stopt de schooldag niet om 14.45 uur.
Hugo University
Na schooltijd kunnen de leerlingen van de groepen 7 en 8 en nieuwkomers 4 naar Hugo University. Zij werken daar één uur aan hun huiswerk en het versterken van de Nederlandse taal. Daarna krijgen deze leerlingen een uur gym. De leerlingen hebben een maatje dat hen helpt. Dit loopt ook door op het voortgezet onderwijs, zodat we de overstap voor de leerlingen gemakkelijker maken.
Verlengde leertijd (VLT)
Op het verlengde leertijdprogramma waar veel leerlingen gebruik van maken, wordt door ouders en leerlingen heel enthousiast gereageerd.
Schoolontbijt/avondeten
Elke maandag en woensdag is er voor onze leerlingen een ontbijt en elke dinsdag en donderdag kunnen de leerlingen van de verlengde leertijd en Hugo University samen avondeten.
Partners
We werken nauw samen met onze partners in de omgeving om onze leerlingen kansrijk op te laten groeien. Dit betekent voor de leraren en ondersteuners na schooltijd regelmatig overleg met de diverse partners en het zoeken naar een eigen werkplek als de lokalen na schooltijd worden gebruikt voor het naschoolse programma. Het betekent onder andere ook dat de leraren naar het azc gaan om oudergesprekken te voeren en dat de kwaliteitscoördinator op het azc de leerlingen inschrijft."
Wat is het geheim van het team van de Hugo de Grootschool?
"Wij zijn er samen voor alle leerlingen. We hebben hoge verwachtingen van de leerlingen en van elkaar. Onderzoek wijst uit dat mensen meer en beter gaan leren, doordat ze gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen. Zo zijn er dit jaar een aantal masterclasses rekenen, gegeven door collega's voor collega’s. We vinden het belangrijk dat iedereen een degelijke kennis heeft van hoe leren werkt en hoe we dit kunnen toepassen in het lesgeven.
We brachten pas geleden een bezoek aan IKC Universum, een andere Michaela Concept School in Hoorn. Vooraf bespreken we wat we willen zien. Zo komen we met een duidelijke onderzoeksvraag de school in. We bepalen in de studiedag erna wat we willen meenemen van dit bezoek en wat niet bij ons past. Zo blijven we samen leren."
Wat is jouw rol daarin? Wat spreekt jou het meeste aan?
"Ik geef sinds anderhalf jaar les aan de bovenbouwgroep nieuwkomers. Een nieuwkomer heeft in principe recht op een jaar nieuwkomersonderwijs. Ze volgen een speciaal programma waarbij de focus ligt op het leren van de Nederlandse taal en cultuur en rekenen. In de bovenbouw bied ik ook wereldoriënterende vakken aan, omdat dit de overstap naar de reguliere bovenbouwgroepen of het voortgezet onderwijs vergemakkelijkt. Alle nieuwkomersleerlingen hebben een lange reis doorgemaakt. Ze hebben de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe woonomgeving, de nieuwe taal, de cultuur en elkaar. Door voortdurend in te zetten op respect, veiligheid en verantwoordelijkheid bieden we de leerlingen een duidelijke structuur waarbinnen zij zich kunnen ontwikkelen. De leerlingen nemen vaak een rugzakje vol bagage mee. In TeamUplessen bieden we de leerlingen middels spelvormen aan om met alles wat ze voelen te oefenen en een plek te geven in een veilige omgeving. Zo bieden we de leerlingen meer kans op succes in de maatschappij.
Daarnaast ben ik ambassadeur voor burgerschap en sociale cohesie op de Hugo de Grootschool. Door de ontwikkelgroep is met het team een implementatietraject uitgezet. We doen al heel veel aan burgerschapsvorming. Tijdens het implementatietraject brengen we de kaders aan, zodat ons burgerschapsonderwijs meetbaar wordt. We gebruiken hiervoor twee methodes: TeamUp voor nieuwkomers en Kwink voor burgerschap voor de reguliere groepen.
We zoeken de verbinding met elkaar tijdens de drie grote feesten in het jaar: het openingsfeest, kerstfeest en eindfeest. De overige culturele activiteiten die we in een cyclus van vier jaar aan bod laten komen, zijn gericht op kennisverwerving en het oefenen van de burgerschapsvaardigheden."
Wat is je ambitie?
"Elke dag streef ik ernaar om een betere leraar te zijn dan de vorige dag. Ik vraag mezelf telkens af of ik de juiste dingen doe en of ik die dingen goed doe. Dat is terug te zien in het lokaal, in het leerlingenwerk dat regelmatig op de prikborden hangt om gelezen te worden, tijdens overleggen met collega’s, directie en kwaliteitscoördinator en het planmatig werken met de leerlingen."
Wat is je motto?
Het Flores motto “Ieder kind kan alles leren”, past goed bij mij.Maar ook dit motto: “Ik denk in oplossingen.”Werk hard en wees aardig en als het misgaat, zeg ik: “Kan gebeuren”.Dat zijn de leerlingen en collega’s in de klas al zo gewend, dat ze het al hardop zeggen als het zich voordoet.
#hugodegrootschool #verhaaluitdepraktijk www.hugodegrootschool.nl