Flores Onderwijs heeft protocollen en regelingen die voor iedere school hetzelfde zijn en waar nodig ook opgenomen zijn in de schoolgidsen en websites van onze scholen. Dit zijn onder andere het Veiligheidsplan, de Klachtenprocedure en de Regels rondom de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Niet tevreden? Meld het!
Wij zien een klacht als een advies om het beter te doen. Vragen, opmerkingen en klachten helpen ons de kwaliteit van de organisatie en het onderwijs continu te verbeteren. Aarzel daarom niet om problemen en mis(ver)standen in een vroeg stadium bij ons te melden.
Klachtenregeling
Wij zien een klacht als een gratis advies om het beter te doen. Vragen, opmerkingen en klachten helpen ons de kwaliteit van de organisatie en het onderwijs continu te verbeteren. Aarzel daarom niet om over problemen en mis(ver)standen in een vroeg stadium op de juiste plek te communiceren. In de hulpstructuur om tot oplossingen te komen zet Flores daar ook op in. Ouders en medewerkers kunnen altijd contact opnemen met de vertrouwenspersoon (intern/extern) om te onderzoeken wat de juiste stappen zijn.
In onderstaande routekaart (schema) is de meest gebruikelijke route voor de behandeling van klachten of misstanden aangegeven.
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is een medewerker van de school die u als ouder of personeelslid kan ondersteunen bij het indienen van uw klacht. Hij is uw aanspreekpunt en u kunt met hem de klacht bespreken, er over praten, maar ook als bemiddelaar inzetten. Als het nodig is om uw klacht over te dragen naar de externe vertrouwenspersoon dan zorgt hij ervoor dat dit zorgvuldig uitgevoerd wordt door middel van een warme overdracht.
De interne vertrouwenspersoon is meestal een leerkracht op de school. Wie de interne vertrouwenspersoon is, kunt u terugvinden in de schoolgids en/of website van de school.
De interne vertrouwenspersonen worden jaarlijks geschoold zodat zij hun taak goed kunnen uitvoeren.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is neutraal en onafhankelijk. Hij ondersteunt u bij uw melding/klacht. Hij kent een geheimhoudingsplicht. Hij fungeert als klankbord voor u en kan indien u dat wenst ook bemiddelen. Hij kent wel een meldingsplicht bij strafbare feiten.
Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris werkt namens het bestuur. Hij onderzoekt wat nodig is om de klacht te behandelen. Hij voert hoor en wederhoor uit met de betrokken partijen. Hij informeert, overlegt en/of escaleert naar het bestuur als dat nodig. Op basis van de hoor en wederhoor komt de klachtenfunctionaris met een oplossing/oordeel over de klacht namens het bestuur. Indien u hier niet mee akkoord gaat kunt u de klacht/melding indienen bij het Landelijke Klachtencommissie.
Privacyverklaring en Privacyreglement
Flores Onderwijs heeft een privacyverklaring en een privacyreglement. Hierin leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken, met welk doel wij dit doen en hoe wij ervoor zorgen dat deze persoonsgegevens goed zijn beveiligd