Verhaal uit de Praktijk | Marloes Hendriks
Marloes, collega van IKC de Klimboom
Het enthousiasme spat er vanaf bij Marloes Hendriks, collega van IKC de Klimboom en Flores. Ze werkt al jaren voor scholen van Flores en een kleine twee jaar voor De Klimboom. Al voelt het al veel langer, geeft directeur Mette aan. Marloes vormt de schakel tussen de school en de samenwerkingspartners. Haar verhaal en dat van een vernieuwende, eigenwijze school.
Hoe ben je bij IKC de Klimboom terechtgekomen?
Dit is mijn tweede schooljaar als leerkracht hier. Ik sta op vloer 2-3, bij de kinderen van 6-10 jaar. Hiervoor werkte ik vijf jaar bij De Zyp en daarvoor bij ‘De Kleine Brueghel’, beide scholen van Flores Onderwijs. Deze laatste school was in 2001 mijn eerste baan in het basisonderwijs. In de loop van de jaren zijn mijn functie en werkplek telkens met mij meegegroeid.
Het kriebelde om IKC De Klimboom verder te ontdekken. Mijn zoon zit in groep 8 en we wonen in deze wijk, Elderveld. Mooi om te ontdekken dat het lesgeven op IKC De Klimboom zo goed bij me past.
Wat typeert IKC de Klimboom?
Bij IKC De Klimboom hebben we aandacht voor leren, ontwikkelen en gezondheid. We willen dat onze kinderen opgroeien tot gelukkige, gezonde en zelfredzame burgers. Onder de kinderen zijn wel 35 nationaliteiten. We zijn een gemeenschapsschool en verbinden het binnenschoolse aan het buitenschoolse. Met een integrale aanpak voor de kindontwikkeling. Wij organiseren ons onderwijs anders, waarbij we werken met Vloeren en semi-open onderwijsruimtes.
Expertgroepen en thematisch onderwijs
We hebben op weekniveau een rooster waarin onze professionals verdeeld zijn over de ‘Vloeren’ vanuit hun expertise. Iedere leraar, vakleerkracht of leraarondersteuner geeft vanuit zijn/haar expertise groepsoverstijgend les in de doorlopende leerlijn. De vakexperts werken tevens in de expertgroepen taal, rekenen en burgerschap samen. Zo draagt het team als geheel zowel horizontaal als verticaal verantwoordelijkheid voor alle leerlingen en de inhoudelijke ontwikkelingen van de school.
Wij geloven in contextgebonden leren, dat komt tot uiting binnen ons thematisch onderwijs. Binnen dit thematische onderwijs integreren we, onder maatschappelijk georiënteerde thema ́s, de leergebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, burgerschapsvorming, woordenschatontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, cultuureducatie en taalontwikkeling. Binnen al onze thema´s staan kennis, vaardigheden en mensontwikkeling centraal. We erkennen, benutten en waarderen actief de culturele diversiteit onder onze kinderen in ons thematisch onderwijs.
Dat we ieder afzonderlijk met ons eigen verhaal ook deel zijn van een geheel werd prachtig zichtbaar tijdens het Vloerweefwerk (zie foto) dat de kinderen maakten tijdens de lessen textiele werkvormen gedurende ons thema ‘Wat is jouw perspectief’. De lapjes in het weefwerk namen de kinderen mee van thuis en hebben allemaal een speciale betekenis of verhaal. Daarnaast werden er opstellen gemaakt over slavernij vanuit het perspectief van de slaaf, slavenhandelaar of de plantagehouder. In de school hangen tekeningen van gebouwen die kinderen zien als (t)huis. Dat varieert van een huis tot een moskee of een fantasiegebouw. Na de meivakantie start het thema ‘Leven in een veranderlijke wereld’.
Partners
We doen het niet alleen, maar met partners als gemeente Arnhem, AM Support, Rozet, het Sportbedrijf, Vitanos (gezonde voeding), Natuurcentrum Arnhem en De Vloer (podiumkunsten). Jongerenwerker Jesse van AM Support zit onder schooltijd, maar ook buiten schooltijd in het pand. Vanuit Sportbedrijf Arnhem werken we samen met buurtsportcoach Maaike vanuit beweegteam Elderveld. Sporten is superbelangrijk, tijdens lestijd, naschools en er is er beweegaanbod voor alle kinderen van de wijk Elderveld. Behalve de genoemde partners, zijn de kinderen en hun ouders dat natuurlijk ook.
Samen in de wijk
IKC de Klimboom is er voor de kinderen en voor hun ouders en voor de wijkbewoners. Zo geven we op verschillende niveaus taallessen voor ouders en wijkbewoners. Dat zorgt voor grotere ouderbetrokkenheid en het ‘erbij horen’. Hiermee hopen we invloed te kunnen uitoefenen op het versterken van de sociale cohesie in de wijk en het versterken van het netwerk om onze kinderen.
Kunst, cultuur en maakonderwijs
Cultuureducatie (Kunst, cultuur en maakonderwijs) is een wezenlijk onderdeel van onze visie, dat je terugziet in de school. Die visie en ons onderwijsprogramma hebben we dit schooljaar gevisualiseerd in onderstaande (klim)boom. Hierin zie je alle elementen die voor ons samen de basis van IKC De Klimboom vormen.
Wat is jouw rol in de school, naast je werk als leerkracht?
Het leuke is dat ik in gesprek ga met onze partners over hoe we ons onderschoolse en naschoolse aanbod samen vorm kunnen geven. Het naschools aanbod is geen los programma, maar inhoudelijk verbonden aan het curriculum en doelstellingen van onze gemeenschapsschool. Onze partners dragen vanuit hun expertise bij aan het steeds verder vormgeven hiervan, ik heb hierbij een verbindende rol. Samen weet en kun je meer. Door partners ‘dichtbij’ kun je snel schakelen en kijken wat wel en wat niet werkt.
Wat is het geheim van het team van De Klimboom?
De openheid en collectieve professionele samenwerking. We denken vrij, durven te doen en hebben hoge verwachtingen van elkaar. We zeggen het hardop als er iets fout gaat of niet bevalt. Daar zijn we transparant in. Alles gebeurt om het leren en ontwikkelen van onze kinderen te verrijken. Op een eigentijdse en eigenwijze manier.
Welk advies geven jullie als school mee aan andere scholen?
Start met nieuwe dingen uitproberen. Maak niet een volledig plan vooraf. Denk in mogelijkheden, niet in problemen en onderzoek! Houd de ontwikkelingen die je maakt nauwkeurig bij. En leg het vast ‘als je het weet dat het werkt’. Werkt iets niet, laat het dan los en ga op zoek naar een andere oplossing of werkwijze.
Wat is je motto?
Onderweg leren we met elkaar wat de route is.