
Standpunt Flores Onderwijs schoolsluiting
Het besluit om de scholen te sluiten kwam maandag als een verrassing. De motivatie van de regering om de basisscholen te sluiten om hiermee de reisbeweging van ouders te beperken is duidelijk, maar werkt, denkend vanuit het belang van de leerlingen, wel weerstand in de hand. De maatregel wordt gebruikt om ouders thuis te houden. Vanuit de vorige schoolsluiting weten wij wat het effect hiervan is op onze leerlingen. We maken ons dan ook ernstig zorgen over de onderwijsachterstanden die zullen ontstaan bij onze leerlingen en het effect op de kansengelijkheid die wij voor al onze leerlingen nastreven.
Voor sommige kinderen is de impact van twee weken fysiek onderwijs missen heel groot. Deze impact stapelt zich op, op de achterstanden die in het voorjaar al zijn opgelopen. De extra ondersteuning en aandacht die zij vanuit hun leerbehoefte nodig hebben kan veel beter worden gegeven tijdens een fysieke les, in hun eigen klas, dan tijdens onderwijs op afstand, zo is onze ervaring uit de vorige lockdown.
Maatwerkoplossing Flores Scholen
Wij hebben de afgelopen dagen veelvuldig gesproken met onze directeuren, collega bestuurders, gemeente, PO raad en overige stakeholders over deze gedeelde zorg en hebben heel goed naar onze opdracht gekeken. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wij conform de richtlijnen van de overheid, als stichting maatwerk kunnen bieden als het gaat over de noodopvang en de opvang van die kinderen die het fysieke onderwijs zo hard nodig hebben.
Indien blijkt dat de meerderheid van de schoolpopulatie op een school in aanmerking komt voor noodopvang (vanuit de door de rijksoverheid gekwalificeerde groepen), mogen onze scholen ervoor kiezen alle kinderen uit te nodigen het onderwijs op school te komen volgen. Wij hanteren daarbij de lijn dat we kritisch kijken naar de noodopvang en ruimhartig zijn in de opvang van kwetsbare kinderen.
Dit maatwerk programma komt in plaats van (digitaal) onderwijs op afstand.
Zodra de populatie van kinderen die voor opvang in aanmerking komt te groot wordt, is het voor de betreffende school namelijk niet meer mogelijk om zowel fysiek als digitaal onderwijs te verzorgen. Wij willen we de kinderen gelijke kansen bieden: voor allemaal dezelfde lestijd, dezelfde begeleiding, instructies en verwerking.
Wij zullen in het geval dat wij kiezen voor deze maatwerkoplossing de opvang dan ook niet inrichten als opvang of huiswerkbegeleiding, maar ze zoveel mogelijk het ‘reguliere’ onderwijs bieden in hun eigen klas. De focus ligt hierbij op de zaakvakken rekenen, taal en (begrijpend) lezen om de onderwijsachterstand zoveel mogelijk te beperken en/of in te lopen.
Alle scholen binnen Flores Onderwijs hebben de vrijheid, indien de sociale omstandigheden of de leerbehoefte van een kleine groep leerlingen dit vraagt, deze kinderen op school te ontvangen en van extra aandacht en instructies te voorzien.
Sylvia Veltmaat en Yvonne Visser
College van bestuur Flores Onderwijs