Onderwijscommunity in Arnhem en Renkum

Tekstgrootte
Samen ontwikkelen we ons onderwijs vanuit een gemeenschappelijke visie op leren, organiseren en veranderen. Dat zie je ook op schoolniveau: collega's observeren elkaar in de klas en geven elkaar feedback.
Onze scholen werken samen met kinderopvang en voortgezet onderwijs om de leerlijn voor kinderen goed af te kunnen stemmen. Wij zien onze scholen als een professionele leergemeenschap (PLG), waarbij ieder team gezamenlijk verantwoordelijk is voor alle kinderen.
Ouders/verzorgers spelen een belangrijke rol in het samenbrengen van kennis over het onderwijs en het kind. Leerkrachten geven kinderen een stem, laten hen eigen leerdoelen opstellen en stimuleren hen om aan te geven waar zij hulp of ondersteuning nodig hebben binnen onze scholen.
De doelen zijn voor alle scholen gelijk, de weg ernaar toe verschilt. We maken beredeneerde keuzes aan de hand van kennis en ervaring van onze professionals, de populatie in onze scholen, de staat van de huidige schoolontwikkeling, data en de huidige wetenschappelijke inzichten met betrekking tot leren en gedrag.
In onze scholen vergroten wij de kansen van alle kinderen. Wij realiseren ons dat kinderen met verschil in voorkennis de school binnen komen. Wij werken vanuit een beredeneerd en breed curriculum en op basis van wat de leerlingen in de klas nodig hebben om hun doelen te realiseren. We toetsen in ons handelen dagelijks formatief en passen ons plan aan zodat ieder kind zijn doel kan behalen. Toetsen is een middel, geen doel op zich. Zo zorgen we binnen onze scholen voor succeservaringen waardoor leerlingen gemotiveerd raken om tot leren te komen. We werken hierin samen met onze partners, voor en na schooltijd.
Ieder mens heeft een verhaal. Verhalen die ons diep kunnen raken. Wij zijn nieuwsgierig naar ieders verhaal. Diversiteit verrijkt ons als mens en biedt ons nieuwe perspectieven. Bij Flores mag je zeggen wat je vindt en zijn wie je bent. We sluiten niemand uit. Wij gaan in gesprek met elkaar op zoek naar de overeenkomsten en de verschillen die wij als mensen hebben. Om elkaar te begrijpen. En gezamenlijk te komen tot een antwoord, een idee of een oplossing.
We benutten de middelen binnen de stichting solidair en volledig ten gunste van ons doel, de ontwikkeling van onze leerlingen en onze professionals. Doelmatig en effectief betekent voor ons ook dat we onszelf efficiënt organiseren. Onze processen en procedures zijn daarom eenvoudig en goed en worden voortdurend geëvalueerd. Hierdoor dragen wij met elke handeling bij aan een hogere kwaliteit van onderwijs, opleiden en onderzoek doen.
Onze besluitvorming is transparant en integer. We verantwoorden en onderbouwen ons handelen en onze keuzes. Wij dagen onszelf en elkaar voortdurend uit om onze mening te geven en jezelf te laten zien. Zowel individueel als in teamverband. We zijn aanspreekbaar. Ook wanneer we afwijken van gemaakte keuzes. We blijven samen onderzoeken wat werkt. Wanneer het niet meer werkt, wordt dit open besproken.
Bij Flores zijn we gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen. Elke school is een professionele leergemeenschap. We werken in leerteams waar we gezamenlijk lessen voorbereiden en het onderwijs beter maken. We werken met andere scholen ook samen in leernetwerken. Van samenwerkende professionals leren leerlingen het meest. Iedere professional voert regie op het eigen leertraject. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, collegiale consultatie, het vragen om feedback en uitvoeren van actieonderzoek is normaal. We ondersteunen leerprocessen van onze professionals vanuit onze academie en in de dagelijkse praktijk. Zo blijven we samen in ontwikkeling.
<Extra tekst toevoegen>
Onze scholen