
Verhaal uit de Praktijk | Interview met Deborah en Serpil
Deborah en Serpil, collega’s van De Witte Vlinder
Serpil en Deborah zijn al sinds jaar en dag onderwijsassistenten op basisschool De Witte Vlinder.
De sfeer op de school is veranderd. Er is rust, het voelt ontspannen. Daar is heel wat aan vooraf gegaan, maar de inspanningen betalen zich nu wel uit in positieve zin. Twee dames die zich met hart en ziel inzetten voor de kinderen, voor het team en voor de wijk.

Hoe zijn jullie bij De Witte Vlinder en Flores terechtgekomen?
We werken hier al lang. En dan bedoelen we ook echt lang. Al van voor de fusie van De Witte School met de Vlindertuin in 2002.
Deborah: Ik startte in 2002 als stagiair bij De Vlindertuin, destijds een school van Fluvius. Ik woon mijn hele leven al in deze wijk en zat hier zelfs op school als leerling. We zitten in de Geitenkamp, een volkswijk met een eigen cultuur en bewoners. Veel van mijn oude klasgenoten wonen ook nog hier. Inmiddels heb ik hun kinderen en zelfs al kleinkinderen hier op school begeleid.
Serpil: Ik startte bij De Witte School van De Basis. Door een brand werkten we eerst in noodbarakken. Zelf woon ik in Arnhem-Zuid en ben begonnen bij Sbo de Piramide. Op het moment dat de kinderen op de basisschool begonnen, heb ik hier gesolliciteerd. Er ging een wereld voor me open toen ik hier begon. Je kunt hier echt iets betekenen voor de leerling. Deze kinderen hebben andere dingen nodig. Als ze zien dat je oprecht interesse voor ze hebt en moeite voor hen doet, gaat hun hart open.
Samen: De kinderen weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen. We willen een veilige basis voor ze creëren. Vandaaruit kun je samen, op gelijkwaardig niveau, met ze verder werken aan hun ontwikkeling. Dat betekent ook dat je doet wat je zegt en dat uitstraalt.
In de ochtend ‘checken we in’ en voel je de energie van de groep en het individuele kind. Je voelt als het ware dat een kind een dag bumpy is gestart. Daar werk je eerst aan door te vragen wat hij/zij nodig heeft en de situatie tot rust te brengen. Bij zo’n kind is het werkgeheugen al volgelopen waardoor het geen ruimte heeft om te leren. Pas na het bijsturen starten we. Dus eerst aandacht voor de relatie en emotie, dan leren. Dat zie je terug in de resultaten.
Op welke plek werk je bij de Witte Vlinder?
We werken als onderwijsassistenten bij De Witte Vlinder. We hebben geen vaste plek maar zijn breed inzetbaar waar het nodig is. Dat stemmen we af binnen het team. We bieden extra structuur, rust en overzicht. De ene keer zijn we bezig in een groep, de andere keer met een of enkele kinderen. We doen ook mee met alle studiedagen, zodat het hele team op elkaar kan afstemmen. Dat gebeurt door te sparren op een gelijkwaardige manier, met ruimte voor ieders mening.
Hoe kenmerkt De Witte Vlinder zich?
Het is een openbare school, die zich steeds verder ontwikkelt als een ontmoetingspunt in de wijk, waar alle partners uit de wijk samenkomen en samenwerken.We hebben fijne samenwerkingspartners. Denk aan het Sportbedrijf, Rijnstad, Enjoy & Learn, Jongerenwerk The G.O.A.T. Geitenkamp, Natuurcentrum Arnhem en natuurlijk Rozet. En de kunstenaars van Slak Ateliers in De Vlindertuin. We zetten alles in wat goed is voor een onderwijskansenschool als de onze.
Naast het Rozetje op de Bult hebben we een eigen schoolbibliotheek. We stimuleren lezen en voorlezen. Op school, maar vragen ouders / verzorgers dat ook thuis te doen. De kinderen worden steeds leergieriger en vreten boeken.
Op dinsdag en donderdag is er ontbijt voor de kinderen. De sfeer hierbij is super belangrijk. Voel je welkom en thuis. Met z’n allen, kinderen en leerkrachten, gaan we aan tafel. Vaak is er een gesprekje of wordt er voorgelezen. Natuurlijk zorgen we voor een gezonde, gevarieerde maaltijd. Bijna iedereen doet er inmiddels aan mee. Er is een voorzichtig begin gemaakt met de schoolmoestuin bij de Vlindertuin. We merken dat leerlingen graag eten wat ze zelf hebben laten groeien. De school staat vol met plantjes. Daar verbinden we ook goed zorgen voor spullen en de natuur aan. Zo nemen we de kinderen mee in de wereld om hen heen.

De veilige leeromgeving maakt dat kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. We proberen het maximale uit ze te halen met goed, overtuigend en meetbaar onderwijs. Daarom noemen we onze school de oefenplaats voor het leven.
Een eigen mening formuleren, keuzes leren maken, nieuwsgierig en creatief kunnen zijn, moedigen we aan. We stralen graag uit dat iedereen erbij hoort en geven een breed wereldbeeld mee. Zodat ze naar de wereld leren kijken vanuit verschillende standpunten. Op deze manier leren de leerlingen om met respect met zichzelf en anderen om te gaan. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en vaardigheden om als mens goed in het leven te staan.
Op De Witte Vlinder wordt gewoon goed lesgegeven. De balans tussen sociaal-emotioneel en het leren is goed.
Natuurlijk is er een leerlingenraad voor kinderen uit groep 5-8. We hebben verlengde leertijd, gekoppeld aan de thema’s waar we schoolbreed aan werken. Ook werken groep 7 en 8 met IMC Basis, de weekendschool.

Wat is het geheim van team De Witte Vlinder?
Eigenlijk meerdere dingen. Samen en elkaar zijn de toverwoorden. We zorgen samen en zorgen voor elkaar. We durven ons kwetsbaar op te stellen, helpen en leren van elkaar, vullen elkaar aan en hebben een open, lerende houding. Met het team zetten we de lijnen uit. Als je het niet weet, vraag je het en help je elkaar. Zo ontdekken we samen wat werkt.

Overigens gaat dat niet alleen over het team De Witte Vlinder, maar ook over de kinderen, de ouders en de wijkbewoners. Bewust de verbinding zoeken en de verbinding aangaan voor de lange termijn.
Wat is jullie ambitie, waar ligt jullie toekomst?
Serpil: Ooit stelde ik theater- en muzieklessen voor als mijn droom voor de school. Die lessen hebben we inmiddels. Wat mij betreft blijf ik hier. Deborah: Ik stop hier alleen als ik eruit moet.
Samen: we komen uit de situatie dat de inspectie ons met zeer zwak beoordeelde. We voelden ons gestraft. Maar kijk eens waar we nu zijn. Opgeklommen naar een dikke voldoende. Zonder het urgentiebesef waren we misschien niet zo ver gekomen. Het is de optelsom die maakte dat we collectief de schouders eronder hebben gezet.

Welke boodschap willen jullie meegeven aan collega’s?
Hart voor elkaar en met elkaar! Kijk naar wat wel kan. Ja en, niet ja, maar. Zet mensen in hun kracht. Ga voor hoge verwachtingen. Voor echtheid, gelijkwaardigheid en transparantie.
Wie is jullie grote voorbeeld?
Karin Helsen, directeur van De Witte Vlinder, die bij het gesprek is, noemt Desmond Tutu. Wat een charismatische, oordeelloze man. Dat je zo kunt zijn na alles wat je gezien hebt.