Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Wij zijn Flores
    • Identiteit
    • Onderwijscommunity
    • Medezeggenschap
    • Bestuur & Flores Service Center
    • Toezicht & RvT
    • Samenwerkingspartners
  • Onze scholen
  • Informatie
    • Klachtenregeling
    • Privacy, internet & sociale media
    • Schoolveiligheid & integriteit
    • Strategisch beleidsplan
    • Vakantieroosters
    • Publicaties, jaarverslagen & downloads
  • Werken bij Flores
  • Nieuws
  • Contact
Rivers International School: Een wereld van leren in Arnhem

Rivers International School: Een wereld van leren in Arnhem

10 december 2025 Redactie Flores Onderwijs
  • over scholen

In de Arnhemse wijk Schuytgraaf staat een bijzondere school: Rivers International School. Hier komen kinderen van over de hele wereld samen om te leren, te spelen en te groeien. Maar wat maakt deze school nu echt zo speciaal? Het is de combinatie van een warm welkom voor iedereen en een ijzersterke visie op onderwijs.

Op Rivers International School draait het niet alleen om lesgeven. Het gaat om het vormen van wereldburgers. Of een kind nu jarenlang op school zit of slechts voor een korte periode in Nederland is, het team staat klaar om het beste uit iedere leerling te halen.

“Rivers heeft een enorme diversiteit aan nationaliteiten van over heel de wereld. De leerkrachten weten er toch in te slagen om deze kinderen te laten leren, ook al zijn sommigen er maar een korte periode. Wat opvalt is de grote aandacht voor hoe kinderen leren. Al die metacognitive vaardigheden hangen niet alleen overal aan de muur, de focus erop is ook merkbaar als je de kinderen in de klas bezig ziet”

Sylvia Veltmaat en Klaas van Veen
College van Bestuur Flores Onderwijs

Kundigheid: Weten hoe je leert

Op Rivers werken ze elke dag vanuit een duidelijke  overtuiging: wij weten hoe leren werkt en we houden van ons vak. Dat merk je aan alles. De leerkrachten zijn echte vakmensen die zichzelf blijven ontwikkelen. Niet alleen in hun werk, maar ook als mens.

Zij geloven dat ze het goede voorbeeld moeten geven. Zij kennen hun eigen krachten, maar we weten ook wat de uitdagingen zijn. Door zelf te blijven leren, laten zij aan de kinderen zien hoe belangrijk en leuk ontwikkeling is. Dit zorgt voor een schoolomgeving waarin iedereen, van jong tot oud, stappen vooruit zet.

 

Lef: Grenzen verleggen

Naast kundigheid is er op Rivers veel ruimte voor lef. Zij zijn niet bang om grenzen op te zoeken en deze te verleggen. De wereld verandert snel en de school durft mee te veranderen en gaat uitdagingen niet uit de weg.

Teamleden zijn kritisch op zichzelf en op elkaar, maar altijd op een positieve en opbouwende manier. Ze zetten iedereen graag op scherp. Waarom? Omdat zij geloven dat je door kritisch te kijken pas écht beter wordt. En daarmee durven zij keuzes te maken die goed zijn voor de ontwikkeling van de kinderen.


Een diepe indruk

Onlangs bracht het bestuur van Flores Onderwijs een bezoek aan de school. Wat hen daar meteen raakte, was de enorme diversiteit. Kinderen met allerlei verschillende nationaliteiten zitten hier samen in de klas. Het is bijzonder om te zien hoe de leerkrachten erin slagen om al deze kinderen te laten leren, zelfs als ze maar kort op school zijn.

Wat direct opviel tijdens het bezoek, is de grote aandacht voor hoe kinderen leren. In de school hangen termen over 'metacognitieve vaardigheden' (leren over hoe je leert) niet alleen aan de muur; je ziet het overal terug in de lessen. De kinderen zijn er actief mee bezig en begrijpen wat ze doen.

 

Samen leren als team

Het bestuur mocht ook aanwezig zijn bij een leerteam. Hierin besprak een kwaliteitscoördinator samen met een leerkracht het leerproces van de leerlingen. Dit ging de diepte in. Tijdens de pauze werd aan de leerkracht gevraagd hoe zij het vond dat haar werk zo grondig werd besproken. Haar antwoord was veelzeggend.
 

"Dit is precies één van de redenen waarom ik op Rivers werk. Ik krijg feedback en mijn handelen wordt geanalyseerd. Het doel is altijd duidelijk: zorgen dat de kinderen nog beter kunnen leren."

Marie

Leerkracht

De 'Rivers Way': Professionaliteit en Verbinding

De professionaliteit op Rivers is voelbaar in de dagelijkse routine, die liefkozend de 'Rivers Way' wordt genoemd. De dag start met een gezamenlijke briefing van vijf minuten, waarin het hele team elkaar even ziet. Dit werkt als een landingsmoment en een belangrijk ritueel voor verbinding, waarbij er aandacht is voor zowel de persoon als de professional.
 

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

In de kleine klassen werken dynamische teams hard en efficiënt samen. Er heerst een sterk gevoel van collective teacher efficacy: het gedeelde geloof dat ze door samen te werken het leren van de leerlingen betekenisvol kunnen verbeteren. Deze gezamenlijke verantwoordelijkheid en de 'in the moment' communicatie zorgen voor een krachtig web van beweging binnen de school. De hoogopgeleide leerkrachten zorgen daarbij voor continuïteit door het curriculum en de jaarovergangen strak uit te lijnen. Deze voorspelbare planning geeft rust en duidelijkheid, waardoor er juist ruimte ontstaat om maatwerk te leveren.

"De school voelt als een familie. Het is moeilijk om weer weg te gaan… vooral de verbinding met allerlei verschillende families uit verschillende landen is echt bijzonder".

Marie

Leerkracht

Ouders als partners

In deze internationale gemeenschap zijn ouders onmisbare partners. Omdat veel gezinnen hun eigen netwerk missen, vormt de school een belangrijke basis. Dit zie je terug tijdens de 'International Fairs', waar ouders trots laten zien uit welke landen ze komen om zo hun eigen afkomst met de school te verbinden. Of het nu gaat om het helpen in de klas of het delen van expertises tijdens de 'Science-fair': betrokken ouders vergroten het zelfvertrouwen van de kinderen en helpen cultuurverschillen te overbruggen.

Ook de transparantie naar ouders is groot. Zo is Rivers International School niet alleen een plek om te leren, maar een gemeenschap waar iedereen - leerling, leerkracht én ouder - zich thuis mag voelen.

 

Een eigen cultuur en transparantie

Rivers kiest bewust voor een eigen systeem en past zich niet continu aan aan de vele verschillende leerculturen van herkomst. Het neerzetten van deze schoolcultuur kostte tijd, maar staat nu als een huis. Het is cruciaal om ouders hierin te begeleiden en soms zelfs te overtuigen om de overstap naar deze werkwijze te maken.

Transparantie speelt een sleutelrol. Via de app Seesaw delen leraren en kinderen hun leerdoelen en leerpunten. Ouders willen graag weten wat hun kinderen doen en leren; doordat zij dit via de app kunnen zien, staan ze ook actief achter de aanpak van de school.

Bij Rivers International School staan de deuren open voor de wereld. Het is een plek waar kundigheid en lef samenkomen, en waar elke dag hard wordt gewerkt aan de toekomst van de kinderen.

 

Een gezamenlijke identiteit

Wat Rivers misschien wel het meest typeert, is het gevoel van verbondenheid. De wetenschap dat zij allemaal uit verschillende identiteiten en landen komen en niet altijd eigen families in de buurt hebben, creëert een nieuwe gezamenlijke identiteit die hen verbindt. Ze zoeken elkaar dan vanzelf meer op, en creëren zo samen ook een soort familiegevoel.

"In de klassen werken ze met visuele doelen. Kinderen zijn eigenaar van hun doelen en laten zien waar ze op dit moment aan werken. En als kinderen hun doel behalen, laten ze dit trots zien. Bijvoorbeeld met een lanyard om hun nek met de woorden “I met my goal. ask me about it".

Gill

Directeur Rivers International School

Meer zien van Rivers International School?

 

Bekijk hun website
  • Vorig
  • Terug naar Overzicht
  • Alle
  • over scholen 10
  • collega aan het woord 8
  • over Flores 6
  • events & moments 3
  • In de media 3
  • vacature+ 2

 

Samen met ons bijdragen aan steengoed onderwijs in Arnhem en Renkum?

Bekijk onze vacatures
Wij zijn Flores Identiteit Onderwijscommunity Medezeggenschap Bestuur & Flores Service Center Toezicht & RvT Samenwerkingspartners
Onze scholen
Informatie Klachtenregeling Privacy, internet & sociale media Schoolveiligheid & integriteit Strategisch beleidsplan Vakantieroosters Publicaties, jaarverslagen & downloads
Werken bij Flores
Nieuws
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools