Obs Da Vinci Arnhem: Een Kundig Team Zorgt Voor Een Veilige School!
Op obs Da Vinci Arnhem in de wijk Vredenburg in Arnhem staat een veilig en kundig leer- en leefklimaat voorop. Ouders van de school ervaren dat er veel aandacht is voor het voorkomen van pesten en het zorgen voor een goede leersfeer. Maar hoe krijgt de school dit voor elkaar? Het antwoord ligt in een sterke methode en een betrokken team.
De Kracht van Vreedzaam: Geen Pesten, Maar Samen Leven
De basis van het kundige pedagogische klimaat op obs Da Vinci Arnhem is de methode Vreedzaam. De school ziet zichzelf als een kleine, democratische samenleving. Dit betekent dat kinderen niet alleen leren uit boeken, maar ook hoe ze goed met elkaar kunnen omgaan.
“Wat onmiddellijk opvalt als je bij obs Da Vinci Arnhem op bezoek komt, zijn uitspraken van Leonardo da Vinci op de muren. Die uitspraken komen ook terug in hoe er wordt gewerkt en waarin het team gelooft. Elk kind heeft talent en mag er zijn. Dat straalt de school uit.
Eén van de leerlingen maakte grote indruk op ons toen hij zei dat zijn talent koken was. Vooral toen we later begrepen dat hij door omstandigheden vaak thuis moest koken. Een ander kind vertelde dat ze op deze school niet gepest werd. Wel op de vorige school. De school vormt een veilig en warm pedagogisch klimaat met veel oog voor elk kind. En dat is heerlijk om te merken!”
Sylvia Veltmaat en Klaas van Veen
College van Bestuur Flores Onderwijs
Hoe dit veilige klimaat is ontstaan
Het Vreedzaam-programma is de methode waarmee obs Da Vinci Arnhem dit pedagogische klimaat dagelijks waarmaakt.
Iedereen telt mee: kinderen voelen zich gehoord en gezien. Dit is de beste manier om te zorgen dat iedereen zich veilig voelt.
Samen oplossen: leerlingen leren hoe ze conflicten oplossen zonder ruzie. Ze leren samen beslissingen te nemen.
Verantwoordelijk: kinderen leren om verantwoordelijk te zijn voor elkaar en de school. Ze staan open voor verschillen.
Huiselijke sfeer: door het werken in units, zoals de 'Mona Lisa unit' voor de jongste kinderen, creëert de school een gevoel van geborgenheid en veiligheid, net als thuis.
“Na mijn verlof kwam ik weer terug op school. Daar werd ik zó warm onthaald door de kinderen. Dat geeft de energie om er weer te zijn en iets voor kinderen te kunnen betekenen. Zo gaat de aandacht beide kanten op.”
Anna
leerkracht, gedragsspecialist, vertrouwenspersoon
De kracht van het team
Het goede voorbeeld geven en Groepsdoorbrekend Werken
Het succes van de methode staat of valt met het team. Wat de school van de leerlingen verwacht, geldt ook voor de leerkrachten. Het team van obs Da Vinci Arnhem leeft de Vreedzaam principes actief na. De leerkrachten zijn geïnteresseerd in elkaar, werken samen en spreken elkaar aan op ieders verantwoordelijkheid.
Daarbij werkt het team groepsdoorbrekend binnen de units. Een leerkracht is niet alleen verantwoordelijk voor zijn eigen klas, maar samen met collega’s voor alle leerlingen in de unit. Hierdoor wordt het onderwijs goed afgestemd op het niveau van elk kind. Deze gezamenlijke verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat elk kind gezien wordt en het beste uit zichzelf kan halen.
De school werkt voortdurend aan het versterken van deze aanpak, zodat het team kundig blijft in waar het in de basis om draait: het onderwijzen en begeleiden van alle leerlingen.
“Wij hoeven nauwelijks curatief te werken. We hebben preventief geïnvesteerd in sociale vaardigheden, voorspelbaarheid en veiligheid binnen de school, in het team samen met de kinderen en de ouders.
Dit kost in het begin veel tijd, maar vervolgens levert het tijd op. En win je die tijd weer dik en dubbel terug. Zonder zo’n klimaat kunnen wij een veel minder goede leeromgeving bieden.”
Marijn
Kwaliteitscoördinator
Specialisten brengen het hele team verder
Binnen het team zijn er meerdere specialisten zoals een gedragsspecialist, een rekenspecialist, een beeldcoach en een meer-begaafdheidsspecialist. Maar ook een logopedist en fysiotherapeut. Daarnaast zijn er korte lijnen met Intraverte en het wijkteam.
Door de intensieve samenwerking binnen het team kunnen ze uitgaan van elkaars krachten daarmee op elkaar bouwen: samen dragen, samen doen.
Specialisten zetten zich dan ook extra in om, binnen hun expertise, kinderen en teamleden te begeleiden. Daarnaast schrijven ze beleid en vervullen daarmee een belangrijke rol in de school.
Ze bezoeken leernetwerken, ook binnen Flores Onderwijs. En ze blijven up to date door studies en het lezen van literatuur. Geregeld nemen de specialisten hun teamleden mee en delen hun kennis op verschillende wijze zoals bijvoorbeeld het geven van mini workshops, het invullen van studiedagen met allerlei activiteiten op dat vlak, of het organiseren van lesson studies.
Brugfunctionarissen als belangrijke verbinder tussen thuis, school en andere professionals
Obs Da Vinci Arnhem werkt hard aan het borgen van een veilig klimaat waarin hun leerlingen kunnen ontwikkelen. Brugfunctionarissen hebben hierbij een belangrijke rol. Zij helpen de verbinding te maken tussen de school en de thuissituatie van het kind. Zo dragen zij bij aan het welzijn van de leerling door ouders, kinderen en school met elkaar te verbinden en eventuele drempels in het contact te verlagen.
Een lage drempel geeft ruimteDe kracht van de brugfunctionaris ligt in de laagdrempeligheid, het persoonlijke contact en het opbouwen van vertrouwen tussen ouders, kinderen en school. Ouders weten dat ze met allerlei vragen bij de brugfunctionaris terechtkunnen — van opvoedingskwesties tot praktische regelzaken. Doordat brugfunctionarissen zichtbaar aanwezig zijn op het schoolplein en in de school, ontstaat vanzelf ruimte voor spontane gesprekken en warme relaties. Ouders kunnen gemakkelijk hun vragen of zorgen delen, terwijl brugfunctionarissen tegelijkertijd signalen van leerkrachten oppikken en zo de verbinding tussen school en thuis versterken.
Daarnaast organiseren zij themaochtenden over onderwerpen die ouders zelf belangrijk vinden, zoals taal en spraakontwikkeling, omgaan met emoties, dagelijkse structuur, sport en beweging enz. Deze bijeenkomsten bieden ruimte voor ontmoeting, uitwisseling van ervaringen en het versterken van ouderbetrokkenheid.
Ook kinderen weten de brugfunctionaris te vinden. Door naar hen te luisteren en echt aandacht te geven, voelen ook zij zich gezien en gehoord. Zo bouwen brugfunctionarissen bruggen tussen thuis en school, wat ten goede komt aan het welzijn en de ontwikkeling van het kind.
“Een kind zei laatst tegen ons dat school haar dag een stukje mooier maakte. Zij, maar ook wij, straalden er helemaal van.
Even de tijd nemen voor een kind en oprechte aandacht hebben, dan voelt een kind zich gezien. En juist daarmee stelt iemand zich open, en kun je diegene verder helpen.”
Murielle
Brugfunctionaris
Hoe ga je bijvoorbeeld om met schermtijd?
Een moeder geeft aan dat ze moeite heeft met de schermtijd van haar dochter. De brugfunctionaris gaat met haar in gesprek en bespreekt welke aanpak het beste past binnen het gezin. Samen verkennen ze haalbare afspraken over het gebruik van telefoon en tablet.
Tegelijkertijd gaat de brugfunctionaris met de dochter aan de slag om een duidelijke planning te maken voor de avond en de ochtend. Zo leert het kind zelf verantwoordelijkheid te nemen voor haar bedtijd en het op tijd opstaan, wat zorgt voor meer rust, regelmaat en een goede start van de schooldag.
Door dit proces is de moeder zichtbaar gegroeid: van een wat verlegen, afwachtende ouder naar iemand die met vertrouwen haar eigen keuzes maakt en actief meedenkt.
Doordat de brugfunctionaris bij het gezin betrokken was, kwam ook in beeld dat een ander kind binnen dit gezin extra ondersteuning nodig had. Hierdoor kon tijdig contact gelegd worden met de juiste professionals, wat de totale ondersteuning van het gezin heeft versterkt.
Ouders en Talenten
Bij Talententijd worden ook ouders en familieleden betrokken. Hun talenten en die van de leerlingen en leerkrachten worden ingezet om elkaar te inspireren. Door deze samenwerkingen staat obs Da Vinci Arnhem er niet alleen voor. Samen met de partners en ouders wordt de basis voor een veilige en positieve leeromgeving voor elk kind sterk gehouden.
Een opa, oma, vader, leerkracht of oom. Iedereen is welkom om zijn eigen talent of hobby te laten zien en kinderen hierin mee te nemen. Alle leeftijden gaan dan door elkaar heen. Het is altijd heel bijzonder om te zien hoe vredig dit dan verloopt. Kinderen kunnen ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden, zonder dat het een ‘moetje’ is. Het zorgt voor de vrijwillige kans om je eigen talent of hobby te ontdekken. Of het nu vogelen, bootcampen, koken of 3d tekenen is; ieder kind kan alles leren!
Welke ambitie heeft obs da Vinci Arnhem voor de toekomst
Op obs Da Vinci Arnhem verzorgen zij onderwijs vanuit respect en waardering voor de eigenheid van ieder kind. Dit zijn voorwaarden om een schoolomgeving te creëren waarbinnen de kinderen zich voorbereiden op hun plek binnen de samenleving. De school wil kinderen motiveren en ondersteunen in hun proces om zich binnen hun eigen mogelijkheden optimaal te ontwikkelen.
Samen leren en spelen vindt het team belangrijk binnen hun school. Zij vormen samen een gemeenschap waar het team, de ouders en de leerlingen deel van uitmaken. Om kinderen optimaal te laten ontwikkelen, vraagt dit om een goede en open communicatie en om het uitwisselen van informatie tussen ouders en leerkrachten. Daarnaast is het belangrijk dat het onderwijsaanbod aansluit op het niveau van de leerlingen.
Iedere leerling groeit binnen zijn of haar mogelijkheden, dat is het streven. De school heeft daarbij hoge verwachtingen met als doel dat alle leerlingen zich ontwikkelen en het beste uit zichzelf halen. Hierbij reflecteerd het team op het eigen handelen en stellen zij voortdurend hun doelen bij, door middel van de korte cyclus. Professionalisering staat bij obs Da Vinci hoog in het vaandel.
Meer zien van obs Da Vinci?