
Leve het onderwijs podcast #17 Marlies Honingh en Sylvia Veltmaat over maatschappelijke democratie
De volgende fase in onze Flores Onderwijs organisatieontwikkeling gaat onder andere over het democratiseren van besluitvormingsprocessen door onderwijskundig geleide governance. Hoe krijgen we de besluitvorming binnen onze organisatie zover dat we altijd doen met georganiseerde advisering vanuit onze onderwijsprofessionals?
Samen verantwoordelijk
De governancestructuur van Flores Onderwijs richt zich steeds meer op wat echt belangrijk is: het primaire proces van het leren en de ontwikkeling van kinderen. Dit begint met het geven van een formele stem van onderwijsprofessionals in de besluitvorming via leerteams, brede MT´s, zodat deze expertise systematisch wordt benut voor de schoolontwikkeling: elke school en de staf is immers een PLG (professionele leergemeenschap).
Onderwijsprofessionals nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid door zich horizontaal naar elkaar en naar andere leerteams te verantwoorden. De koers en gemaakte keuzes worden geborgd in een schoolbrede kwaliteitsaanpak.
In ontwikkeling
Hoe doen we dat op Flores niveau, met onze Directeuren Leerkringen, onze stafmedewerkers en de strategische koers? Wat betekent dit voor onze formele governance structuur? Hoe passen we die aan? Dit school- en komend kalenderjaar denkt een ontwikkelgroep binnen Flores Onderwijs hier over na en gaat ons voorstellen doen.
Podcast
Waarom is het zo belangrijk? Of 'waar gaat het eigenlijk over'? Hefboom 5 uit het boek Duurzame Schoolontwikkeling van Academica legt inhoudelijk uit hoe dit aansluit bij de werkwijze van Flores. De PLG structuur van onze staf en scholen; de stichting als lerende organisatie. Elke schoollocatie binnen Flores krijgt van ons trouwens een exemplaar van dit boek! Met bijgevoegde link naar de podcast geeft Sylvia Veltmaat bovendien meer verduidelijking.
Luister de podcast!
#17 Marlies Honingh en Sylvia Veltmaat - Leve het Onderwijs | Podcast on Spotify