Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Wij zijn Flores
    • Identiteit
    • Onderwijscommunity
    • Medezeggenschap
    • Bestuur & Flores Service Center
    • Toezicht & RvT
    • Samenwerkingspartners
  • Onze scholen
  • Informatie
    • Klachtenregeling
    • Privacy, internet & sociale media
    • Schoolveiligheid & integriteit
    • Strategisch beleidsplan
    • Vakantieroosters
    • Publicaties, jaarverslagen & downloads
  • Werken bij Flores
  • Nieuws
  • Contact
Jenaplanschool de Sterrenkring: Elk kind een ster in eigen wijk

Jenaplanschool de Sterrenkring: Elk kind een ster in eigen wijk

19 november 2025 Redactie Flores Onderwijs
  • over scholen

Jenaplanschool de Sterrenkring in het Spijkerkwartier in Arnhem is een afspiegeling van de gemêleerde wijk. Bovendien is de school door het College van Bestuur van Flores Onderwijs voorgedragen voor de Wansinkprijs. De reden? Hun uitzonderlijke inzet voor inclusie en gelijke kansen. De Sterrenkring vindt dat ieder kind in de eigen buurt naar school moet kunnen gaan.

Aanstekelijk: Passie voor verbinding

De directeur van de Sterrenkring, Liesbeth van de Beeten, heeft een grote passie voor de maatschappelijke rol die een school in een wijk kan spelen. Dit leidt tot een aanstekelijke energie. Het motto van het team? ‘Nooit opgeven’. Wanneer andere scholen een leerling niet kunnen opnemen, pakt de Sterrenkring de uitdaging op. Ze gaan ver in het zoeken naar oplossingen om een kind toch onderwijs te bieden. Waar soms handen en middelen tekortschieten om het te doen slagen, blijft de school onderzoeken of het toch passend kan worden.

“De kans van slagen wordt vele malen groter als we het samen doen!”

Liesbeth

Directeur de Sterrenkring

Ambities en Vibe

De ambitie is duidelijk: ze willen het verschil maken voor alle kinderen. Dit lukt door het bouwen van een sterk netwerk rondom elk kind, samen met het gezin en andere betrokkenen. Directeur Liesbeth van de Beeten benadrukt: ‘De kans van slagen wordt vele malen groter als we het samen doen!’.

Dit ‘samen doen’ creëert een positieve sfeer. Kinderen en ouders zien dat niet alles bij iedereen even makkelijk gaat, en ze leren elkaar te helpen. De school zorgt zo voor een sociaal vangnet. Volgens de school geldt: ‘iedereen is welkom en hoort er bij’.

 

Doorzettingsvermogen van het team

Het team van de Sterrenkring toont een enorme wilskracht. Ze nemen geen genoegen met een ‘nee’ als ze denken dat het anders kan. KC-er Nicolette Choy geeft aan dat ze doorgaan totdat een passende plek is gevonden. Het team slaagt erin omdat het ‘ruimdenkend en welwillend’ is. Als de passende plek uiteindelijk toch niet op de Sterrenkring blijkt te zijn, wordt samen met ouders en andere betrokkenen naar een plek gezocht waar het kind tot ontwikkeling kan komen.

Kundig: Een aanpak op maat

De Sterrenkring werkt vanuit de Jenaplanvisie, waarbij het sociaal-emotioneel welzijn van een kind de basis is voor een goede ontwikkeling. Ze kijken naar wat een kind wél kan, en bouwen daarop voort.

 

Werkwijze en Teamkracht

De school is kundig in het bieden van onderwijs op maat,  in de gemengde 3-jarige stamgroepen. Dit bereiken ze door:

Onderzoek en netwerken: Eerst doen ze realistisch onderzoek naar de behoeften van het kind. Ze betrekken hierbij direct externe ondersteuning. Intensief contact met ouders en andere betrokken instanties zorgt ervoor dat de hulp op school goed aansluit bij de ondersteuning thuis.

Aanpassingen: Als dat nodig is, passen ze de school letterlijk aan. Zo werden voor een 4-jarige leerling met een fysieke beperking drempels verwijderd en een oprit geplaatst voor de rolstoel.

Extra hulp: Voor een leerling met een grote leerachterstand werd speciaal een extra leerkracht aangenomen voor vier ochtenden per week 1-op-1 begeleiding. Op andere momenten draait de leerling mee in de bovenbouw stamgroep om zich sociaal-emotioneel te ontwikkelen tussen leeftijdsgenoten.

Het team ontwikkelt zich door praktische ervaring. Zo leert de stamgroepleider de behoeften van een leerling ‘lezen’ om voldoende rust en ruimte voor ontprikkeling te bieden.

“Een gemotiveerd team is het halve werk”

Bas

Stamgroepleider onder- en middenbouw

Uitdagingen

De kracht van het team ligt in de wil om elk kind onderwijs te bieden. Een van de uitdagingen waar ze mee te maken krijgen om dit te realiseren, is het regelen van extra financiële middelen en fysieke hulp, ter ondersteuning binnen en/of buiten de groep. Ondanks deze 'drempels' zetten ze door omwille van het welzijn van het kind. Wanneer dat welzijn, of het welzijn van andere kinderen in het gedrang komt, gaan ze pas kijken naar andere opties. Want het welbevinden van iedereen op school staat voorop.

De Sterrenkring kiest er bewust voor om die extra stap te zetten, om dat ene kind in de vertrouwde omgeving van de wijk te houden. Ze bewijzen dat inclusie niet alleen kan, maar een enorme aanwinst is voor de hele schoolgemeenschap.

 

Welke ambitie heeft de Sterrenkring voor de toekomst

Wij zijn de school in de wijk, waar ieder kind welkom is. Wij zorgen dat er voor ieder kind passende hulp is om zich te ontwikkelen. Wij hebben ondersteuning georganiseerd waardoor dat ook mogelijk is. Wij zijn de school waar je thuis bent.

 

Meer zien van de Sterrenkring?

 

Bekijk hun website
  • Vorig
  • Terug naar Overzicht
  • Alle
  • collega aan het woord 8
  • over scholen 7
  • over Flores 6
  • events & moments 3
  • In de media 2
  • vacature+ 1

 

Samen met ons bijdragen aan steengoed onderwijs in Arnhem en Renkum?

Bekijk onze vacatures
Wij zijn Flores Identiteit Onderwijscommunity Medezeggenschap Bestuur & Flores Service Center Toezicht & RvT Samenwerkingspartners
Onze scholen
Informatie Klachtenregeling Privacy, internet & sociale media Schoolveiligheid & integriteit Strategisch beleidsplan Vakantieroosters Publicaties, jaarverslagen & downloads
Werken bij Flores
Nieuws
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools