Durf en Deskundigheid: De Kracht van Basisschool 't Panorama
Basisschool ’t Panorama in Arnhem werkt vanuit een duidelijke overtuiging: elk kind kan alles leren. Onder het motto "Verruim je blik!" moedigt de school aan om te durven vernieuwen en de aandacht te houden op de deskundigheid om het goede te doen, ook als het gaat om inclusief onderwijs.
De school biedt een leeromgeving waar grensverlegging en vakbekwaamheid de drijvende krachten zijn , met een onvoorwaardelijk geloof in de capaciteiten van elk kind.
“Dat kinderen zich op deze school zich erg thuis voelden, was duidelijk voelbaar. Wat opviel is hoe de school zich met lef ontwikkelt. Enthousiast en zelfkritisch werden we meegenomen in hoe de leerteams en de PLG werken op deze school. In gesprek met het team konden alle vragen gesteld worden en was er ruimte voor elk antwoord. Uit alles straalde lef om met elkaar het onderwijs te verzorgen, verder te ontwikkelen en nét dat stapje extra te zetten.”
Sylvia Veltmaat en Klaas van Veen
College van Bestuur Flores Onderwijs
De Pioniersgeest
Grenzen Verleggen en Inclusief Onderwijs
Bij 't Panorama heerst een cultuur van ‘durven doen’. Het team is niet bang om anders te denken en zoekt altijd naar nieuwe en betere manieren van werken, ze kijken verder dan de traditionele lesmethodes. Het laat de pioniersgeest van de school zien.
Dit uit zich in het streven naar actueel onderwijs, met een pedagogische aanpak, waarbij ze ook achter het gedrag van een kind kijken. Hierbij vormt ook kunst en cultuur een belangrijk onderdeel uit van het leerproces en biedt leerlingen de kans om persoonlijke interesses op te zoeken.
't Panorama zet die extra stap richting meer inclusief onderwijs. In deze rol zoekt het team actief de grenzen op van wat kan, wat mag, en wat hun rol is als school. Ze zijn bereid buiten de gebaande paden te lopen, want ze hebben veel over voor de kinderen en zien dat verbinding en samenwerking cruciaal zijn.
Een concreet voorbeeld hiervan is het bieden van een observatieplek en -periode om te bekijken of en hoe onderwijs een rol kan spelen in wat een leerling nodig heeft, ook gedragsmatig gezien. Het team werkt hiervoor samen met externe partners zoals een gedragswetenschapper van Passend Wijs. Samen bekijken zij of en hoe onderwijs een rol kan hebben, wat het kind dan nodig heeft en of en hoe de school dat kan en mag bieden. Ze wachten niet af, maar handelen vanuit een "sense of urgency" en het motto "move before you're ready".
“We blijven de grenzen van de regels en onze maatschappelijke rol als school opzoeken. Soms lopen we buiten de gebaande paden. En natuurlijk stel je daarbij de vraag wat er nog meer nodig is? Maar door deze grenzen te verleggen, binnen de kaders van onze mogelijkheden, komen we daar juist achter”.
Martine
Directeur 't Panorama
Teamkracht: Deskundigheid en Energie Bewaken
De moed om te vernieuwen is niets zonder vakkundigheid. Het team van 't Panorama heeft diepe kennis van lesgeven en thematisch werken, waarbij het onderwijs wordt afgestemd op de behoeften van de leerling.
Het team professionaliseert door zich kwetsbaar op te stellen en nieuwsgierig naar elkaar te zijn. Ze gebruiken Teamrolanalyse om inzicht te krijgen in elkaars expertise en kwaliteiten, zodat deze optimaal kunnen worden ingezet. Zo kan iedere professional authentiek zijn. Dit zorgt ervoor dat iedereen in het team zich gezien en gehoord voelt. Dit leidt tot een fijne werkomgeving waar ook invallers en nieuwe collega's zich snel volwaardig gezien voelen.
We delen onze kennis in het team. Het betekent ‘onze team-autonomie in de juiste flow krijgen’, met de juiste balans tussen formeel en informeel handelen. Juist daarmee kun je de rol als schoolteam voor meer inclusief onderwijs goed invullen. Door er samen te zijn voor alle leerlingen, kunnen we ook goed op het gedrag en de behoeften van elke leerling afstemmen.
Ondersteund door dagelijkse team briefings zorgt de school ervoor dat iedereen goed kan afstemmen op het gedrag en de behoeften van leerlingen.
Om de uitdagende, meer pedagogische taak vol te houden, is het bewustzijn van de energie in het team essentieel. De directeur benadrukt het belang van weten waar de energie blijft, waar ze weglekt, en waar het team van oplaadt. Daarom is begrenzen en flexibel kunnen zijn in werktijd en inzet noodzakelijk, en moet er waar nodig afgeremd worden.
“Inclusief onderwijs en als school ook een meer pedagogische taak op je nemen, kost energie, maar levert het ook!”
Ilse
Kwaliteitscoördinator
Kwaliteit Bewaken en Zelfvertrouwen Stimuleren
Hoewel de school de pedagogische rol steeds meer oppakt, staat kwalitatief goed onderwijs centraal en wordt deze basis continu bewaakt. De school stelt hoge verwachtingen, niet alleen van de leerlingen maar ook van zichzelf.
Door het geven van vertrouwen en het werken vanuit een eigen plan van een kind, soms aangevuld met pluswerk en extra eigen doelen, wordt eigenaarschap over de eigen ambitie gestimuleerd. Dit voedt ook de autonomie, het zelfvertrouwen en het doorzettingsvermogen van leerlingen.
De verbinding met ouders en de samenwerking binnen Stichting Flores Onderwijs (een groep van 33 scholen) zijn cruciale onderdelen van deze brede aanpak. Zij moedigen ons aan en geven ruimte en vertrouwen om de grenzen op te blijven zoeken.
Horen wat leerlingen vinden?
Als team dat extra stapje zetten werkt door op de houding van ouders en kinderen. Dan ga je elkaar helpen, zoek je vanuit jezelf eigen autonomie en stimuleer je werken en leren vanuit eigen ambitie, met zelfvertrouwen.
Stéphanie
leerkracht groep 7/8
Meer zien van 't Panorama?