De Pieter Brueghelschool: waar nieuwsgierigheid de toekomst vormt!
Welkom op de Pieter Brueghelschool in Arnhem-Noord, een school voor openbaar primair onderwijs, omringd door groen en vol ruimte om te leren, te ontdekken en te spelen.
Deze school, vernoemd naar de schilder die het leven zelf schilderde, is veel meer dan een plek voor traditioneel onderwijs; het is een bruisende proeftuin voor het leven, waar kinderen worden opgeleid tot actieve deelnemers aan de maatschappij.
“Het is inspirerend om te zien hoe de leerkrachten met de kinderen het leren vorm gaven op de Pieter Brueghelschool. En hoe er met thematisch onderwijs word gewerkt. De kinderen vertelden er enthousiast over. De neiging om mee te gaan doen was groot. Zeker ook in de professionele knutselruimte die de Breughel heeft.
Het team was tijdens de klasbezoeken erg open over de uitdagingen die zij zien bij de kinderen. Nieuwsgierig en lef, dat zijn de twee kernwaarden die ons hierin opvielen. Het was daardoor een erg aangenaam schoolbezoek.”
Sylvia Veltmaat en Klaas van Veen
College van Bestuur Flores Onderwijs
De school heeft een heldere missie: kinderen helpen hun ambities te verwezenlijken en hen de kennis en vaardigheden bijbrengen om zichzelf en de wereld beter te maken. De school heeft hoge verwachtingen van élk kind en moedigt hen aan:
"Ik weet veel, ik kan veel, ik wil veel
en ik durf veel: ik heb geleerd te leren".
Wat maakt deze school zo intrigerend en vooruitstrevend?
De wetenschap, methodiek en filosofie achter het onderwijs
Het fundament van het onderwijs op de Pieter Brueghelschool rust op een doordachte visie op leren en effectieve didactiek. De school bouwt hun 'Visie op Leren' op uit drie domeinen, die gelijkwaardig aan bod komen:
- Kwalificatie: het verwerven van kennis, vaardigheden, waarden en houdingen.
- Socialisatie: deel worden van bestaande tradities en praktijken, en leren hoe te ‘zijn’ door middel van onderwijs.
- Subjectificatie: begrijpen wat het betekent om in de wereld te staan, de vraag "Hoe ben ik?".
Voor de vakken zoals rekenen en taal, gebruikt de school een leerlijn-gestuurde, vaste structuur. De instructie wordt gegeven volgens het Expliciet Directe Instructiemodel (EDI). Dit is een leerkracht-centrale en gerichte instructie, waarbij de leerkracht het leerproces overziet en werkt met duidelijke lesdoelen.
Professionele Leergemeenschap (PLG)
De school ziet zichzelf als een Professionele Leergemeenschap (PLG) om de praktijk te verbeteren en voor duurzame veranderingen te zorgen. De focus ligt op het leerproces van alle leerlingen. Er is een cultuur van samenwerking en gezamenlijke inspanning om het leren van zowel leerlingen als leerkrachten te ondersteunen. Samen wordt er resultaatgericht gewerkt.
Dit is een constant proces van interactie, waarbij doelen worden nagestreefd door concrete actie en de ontwikkeling van vaardigheden.
Kwaliteitscoördinator
De kwaliteitscoördinator is binnen de Pieter Brueghelschool ook een leer-coördinator die professionalisering binnen de school coördineert. De focus ligt op coaching van:
- sterke instructievaardigheden;
- leerkrachtvaardigheden;
- en sterk klassenmanagement.
De ontwikkeling van de leerkrachten is een belangrijk speerpunt voor de Pieter Brueghelschool. De school is zelfs een Academische Opleidingsschool en leidt studenten op in samenwerking met de HAN-PABO en de Radboud Universiteit.
Kansen creëren door voortdurende ontwikkeling
De school is voortdurend in beweging. Ontwikkelingen worden altijd doorgevoerd ten gunste van de kinderen. De school is nauwkeurig in het volgen van de ontwikkelingen van de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied, onder andere via het Cito leerlingvolgsysteem en analyses van de onderwijsteams. Zo ontdekt het team steeds nieuwe kansen en zet deze met daadkracht om in speerpunten voor voor het huidige en komend schooljaar.
Leesbegrip
In augustus 2024 is de Pieter Brueghelschool gestart met een ontwikkelingstraject rondom effectief lees- en luisteronderwijs, met een centrale rol voor rijk taalgebruik en diep tekstbegrip.
Leerkrachten worden geschoold in het ontwerpen en geven van effectieve lessen waarin betekenisvolle teksten, gekoppeld aan de thema’s in de klas, centraal staan. Het denken en praten over deze teksten wordt hierbij gestimuleerd.
“Bij ons lees- en luisteronderwijs richten we ons op wat écht bijdraagt aan beter begrip: rijke teksten, achtergrondkennis, woordenschat, tekststructuur en inhoudelijke gesprekken.”
Esther
Leerkracht groep 3
Dit jaar richten zij zich ook op de ontwikkeling van goede lessen en het creëren van een doorlopende leerlijn. In het verdiepingstraject begin volgend jaar zal er aandacht zijn voor het monitoren van de leerlijn en de toetsing voor tekstbegrip.
Thematisch onderwijs
Sinds 2022 is de school overgestapt van losse methodes voor wereldoriëntatie, naar een meer geïntegreerd aanbod. “Met de methode Blink! als kapstok hebben wij ons thematisch onderwijs Uitblinken! genoemd. Als team blijven we constant onderzoeken of Blink! passend is als kapstok”, verteld Colin, leerkracht van groep 8.
Ons Maak- en cultuuronderwijs integreren we in de thema’s die Blink aanreikt.
We merken dat het tijd is om een stap verder te zetten. Dit schooljaar gaan we aan de slag met het verstevigen van ons Maakonderwijs binnen de thema’s, met behulp van CMK en techkwadraat.
“We willen antwoord vinden op de vraag hoe we zorgen dat bij onze kinderen hun nieuwsgierigheid, lef, kennis en creativiteit volop aangezet wordt. Zodat zij de nieuwe makers in deze wereld worden”.
Colin
Leerkracht groep 8
Nieuwsgierigheid overbrengen: maker en wereldburger
De school brengt nieuwsgierigheid over door kinderen uit te dagen om nét iets meer te doen dan ze al kunnen, en door hen te leren zelfstandig en samen te werken.
Met het maakonderwijs bereidt de school kinderen voor op de toekomst, door hen te leren hun creativiteit te benutten en te durven experimenteren met oplossingen voor betekenisvolle vragen en problemen. Van probleem verkennen, ideeën verzinnen, prototypen maken, testen en optimaliseren, tot presenteren.
Het maakonderwijs wordt geïntegreerd aangeboden in thema’s zoals wereldoriëntatie en burgerschap. Het motto is: "Om te maken, moet je oefenen".
Kritisch kijken en respect
Het team stimuleert kinderen om hun omgeving met een positief-kritische blik te bekijken. Bovendien is de Pieter Brueghelschool een Kanjerschool, wat betekent dat er veel waarde wordt gehecht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en een respectvolle omgang met elkaar. Dit bevordert het vertrouwen en de veiligheid in de klas. Het is een school waar de cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling in evenwicht zijn, en waar elk kind het beste gereedschap meekrijgt voor de toekomst.
Ambitie voor de toekomst
De ambitie is om het maak- en cultuuronderwijs te combineren met wereldoriëntatie (OJW) en dit thematisch, vakoverschrijdend en groepsdoorbrekend aan te bieden. Deze thematische aanpak gaat leiden tot een sterke basis voor kinderen en sluit aan bij de focus op leren leren, creativiteit en fantasie in het OJW-onderwijs.
““We zoeken steeds meer de samenwerking op met externe partijen zoals Rozet (samen met CMK), Makers Cosmos en Bureau S.WLKS, en zetten hierbij de ondersteuning in van een coach en verschillende experts”.
Ansje
Directeur Pieter Brueghelschool
Je maakt het op de Pieter Brueghel!